Päivä 7: St Thomas – Amerikan neitsytsaaret

Tänään rantauduttiin jenkkien neitsytsaarelle St Thomasiin, paikkana saaren pääkaupunki Charlotte Amalie. Saari on kiehtova sekoitus Amerikan manteretta ja Karibian saaria: tapojensa, kauppojen ja ravintoloiden osalta saari muistuttaa monessa asiassa manteretta (löytyy Burger King, Wendy’s ja paljon paikallisia jenkkejä), ja samaan aikaan saari on monella tapaa tyypillinen karibialainen. Saari asutettiin 1600-luvulla tanskalaisten toimesta, jolloin pääkaupunki sai myös nimensä tanskalaisen prinsessan/kuningattaren tai jonkun vastaavan mukaan.

Avotaksissa matkalla keskustaan

Satama ja kaupungin keskusta ovat aika lähekkäin, mutta välissä on pieni lahti. Tänään ohjelmassa oli lähinnä keskustaan tutustumista vapaaseen tahtiin, ja koska oli taas kuuma ilma (+27C ja ei kovinkaan tuulista), keskustaan kävely olisi ollut liian rankka rasti. Siispä otimme heti satamasta saarelle tyypillisen avotaksin keskustaan. Avotakseissa on yleensä vähintään kolme penkkiriviä, joille saa ängettyä neljä ihmistä per rivi. Ovia niissä ei ole, eli oviaukot pysyvät tyhjinä ajonkin ajan.

Avotakseja

Emme päässeet edes satama-alueelta pois, kun kuului iso rysähdys ja auto pysähtyi äkisti. Satamassa tien laidassa on välillä metallijaloilla seisovia seinättömiä “telttoja”, joiden alle pääsee varjoon. Kuski oli ajanut ihan suoraan päin sellaista niin, että metallijalat vääntyivät pitkälle. Auto peruutti vähän matkaa ja tällä kertaa kiersi teltan, ja hetken päästä vierelle ilmestyi toinen auto joka käski meidän taksimme pysähtymään. Toisen auton kuljettaja kysyi meidän kuskiltamme onko hän ok, ja selvästi tarkasti kunnon samalla. Kunto oli ilmeisesti hyvä, koska matka jatkui, ja matkustajatkin olivat kaikki kunnossa. Onneksi matka oli lyhyt ja tiet ruuhkaisia, jonka vuoksi tilannenopeudet eivät olleet kovia.

Markkinakojuilla

Keskustaan päästyämme kuljeskelimme ympäriinsä, kiersimme kauppoja (osin etsien ostettavaa, osin ilmastointien takia) ja menimme jossain vaiheessa lounaalle ravintolaan, joka tarjosi asiakkaille ilmaisen nettiyhteyden. Söimme lounaan, ja teimme sen jälkeen siinä tunnin pari töitä J:n kanssa. Sen jälkeen jatkoimme keskustassa kiertelyä ja aloimme valua takaisin kohti laivaa.

Mukava ja kiireetön päivä mukavalla saarella 🙂 huomenna on taas meripäivä, ja sen jälkeen tämän osion viimeinen satama eli Nassau, Bahamas.